SIGMA is een grootschalig onderzoek naar het mentaal welbevinden en ontwikkeling van adolescenten in Vlaanderen. Het SIGMA-project helpt meer inzicht te krijgen in beschermende en risicofactoren in de omgeving van de jongeren, en daarnaast op de psychologische processen die belangrijk zijn voor de mentale weerbaarheid en kwetsbaarheid. SIGMA richt zich voornamelijk op eigenschappen van de jongere zelf, en op de interactie met zijn/haar omgeving.

SIGMA is uniek in zijn grootte en aanpak. Bijna 2000 adolescenten van het eerste, derde en vijfde middelbaar werden reeds bevraagd via 22 verschillende scholen verspreid over heel Vlaanderen. De resultaten van de eerste meting zijn terug te vinden door hier te klikken. In deze longitudinale studie worden dezelfde adolescenten na 2 jaar en 4 jaar opnieuw bevraagd om de ontwikkeling van psychische klachten beter te kunnen voorspellen. De vervolgstudie is van start gegaan in januari 2020.

De studie heeft ondertussen zijn derde en finale golf afgerond in 2023. Tijdens de COVID pandemie merkten we echter dat sommige jongeren het moeilijker hadden dan anderen. Daarom hebben we besloten om een extra studie op te starten: de SIGMA-X studie. Hiermee kijken we specifiek naar hoe het gaat met jongeren in maatschappelijk kwetsbare posities (bv. jongeren die financiële moeilijkheden ervaren, dakloos zijn, in wijken wonen met veel criminaliteit…). We zijn hiervoor rondgegaan naar jeugdorganisaties die samenwerken met jongeren in uiteenlopende levenssituaties. Net als de jongeren van de originele studie, waren ze tussen 16 en 22 jaar. Uiteindelijk hebben we ongeveer 120 jongeren bevraagd. Een jaar later hebben we terug contact opgenomen met deze jongeren, om te zien of er veranderingen zijn opgetreden in hun mentaal welbevinden. Momenteel worden de bevindingen van deze studie nog onderzocht.

Het SIGMA-onderzoek wordt uitgevoerd met behulp van de Experience Sampling Method (ESM) als dataverzamelingstechniek. Na het invullen van vragenlijsten op een tablet, krijgen ze een smartphone me naar huis met een app die de jongere 10 keer per dag, gedurende 6 dagen, vraagt een kort aantal vraagjes te beantwoorden. Daarnaast krijgen ze ook een fitbit mee naar huis en wordt aan leerlingen gevraagd enkele experimentele taken uit te voeren. Aan de ouders wordt eveneens gevraagd een vragenlijst in te vullen.